روانشناسی

معرفی بیماری های اعصاب و روان و روش صحیح درمان آنها

روانشناسی

معرفی بیماری های اعصاب و روان و روش صحیح درمان آنها

بایگانی

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اغلب کابوس ها قادر به ایجاد خواب عمیقی هستند که موقع بیدار شدن باعث تجربه احساسات شدید می شوند. این ویژگی است که کابوس را با رویاهای معمولی متفاوت می‌سازد. افرادی که مجبور به بیدار شدن در طول یک کابوس هستند به احتمال زیاد جزئیات آن را به یاد می ‌آورند، در حالی که آن ‌هایی که رویاهای عادی دارند، به سختی می ‌توانند جزئیات دقیق آنچه که در رویاهای خود دیده بودند را به یاد بیاورند.

در چه کسانی بیشتر رخ می دهد؟

هم بزرگسالان و هم کودکان ممکن است با کابوس و رویاهای بد مواجه شوند. با این وجود، تخمین زده می ‌شود که کودکان و نوجوانان ممکن است کابوس ‌های مکرر بیش تری داشته باشند و ممکن است این واقعیت را توجیه کند که در این سن، ترس ‌های طبیعی رشد می‌کنند و تخیل کودک بسیار فعال است:

  • 85 درصد افراد بزرگسال اعتراف می‌کنند که حداقل یک کابوس در سال دارند، 8 تا 29 درصد کابوس ماهانه دارند و 2 تا 6 درصد کابوس ها بصورت هفتگی گزارش شده اند
  • بزرگسالان مسن‌ تر در مقایسه با بزرگسالان جوان، 20 تا 50 درصد کم ‌تر دچار کابوس می ‌شوند.
  • کابوس ‌ها در افراد بزرگسال، اغلب خود به خودی هستند، منتها می ‌توانند با عوامل مختلف و اختلالات اساسی همراه باشند

در این مقاله، مشخص کرده ‌ایم که چه چیزی باعث کابوس یا رویاهای بد در بزرگسالان می شود و نیز نشانه ‌ها و درمان‌ های آن را نیز بیان کرده ایم.

علت های کابوس

1- استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از چیزهای معمولی موقتی که هر روز هنگام کارهای روزمره در مدرسه یا کار با آن ها روبه رو می‌شوید تا اتفاقات مهم مثل از دست دادن یک عضو خانواده، از کار افتادگی، گرفتن طلاق، اختلالات خوردن یا اضطراب. استرس و احساس نگرانی در کل با الگوی خواب ضعیف مرتبط هستند که ممکن است منجر به کابوس شوند. به طور خاص حدود 15 درصد از ورزش‌کاران آلمانی در یک مطالعه به داشتن رویاهای بد پیش از رویداد بزرگ اعتراف کرده ‌اند و بسیاری از آن ‌ها شامل شکست ‌های ورزشی می‌ شوند. بسیاری از دانش آموزان، پیش از فارغ ‌التحصیل شدن از مدرسه، رویاهای بدی را پیش از امتحان تجربه می‌کنند.سطح استرس را با گوش دادن به موسیقی، آواز خواندن با دوستان یا انجام مدیتیشن برای آرام کردن بدن، به حداقل برسانید.

...

برای مطالعه ادامه مطلب به لینک اصلی زیر رجوع نمایید:

علت کابوس های خواب شبانه و روش های ساده درمان در منزل

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

اگر گمان می‌کنید از اختلال دوقطبی رنج می‌برید به این نکته مهم توجه کنید که در آغاز این بیماری، شانس بهتری برای بهبود دارید. اختلال دوقطبی یک وضعیت مادام العمر است. این اختلال دوره‌های فراز و نشیب غیرقابل پیش‌بینی دارد. زمانی که درمان ترک شود، این فراز و نشیب‌ها می‌توانند مخرب باشند. حرکات دیوانه‌وار و دوره‌های افسردگی که مشخصه بیماری است موجب می‌شود داشتن زندگی پایدار و پربازده مشکل باشد. در فاز جنون، ممکن است بیش فعال و مسئولیت ناپذیر باشید. در فاز افسردگی، ممکن است انجام هر چیزی مشکل باشد. تشخیص و درمان به موقع می‌تواند به اجتناب از این مشکلات کمک کند.

دÙ?Ù?طبÛ?

نکات مهم درمان

درمان موفق اختلال دوقطبی به ترکیبی از عوامل وابسته است. دارو به تنهایی کافی نیست. به جهت دستیابی به بهترین درمان، مهم است که درباره بیماری دانش کسب کنیم، با دکترها و درمانگرها در ارتباط باشیم، سیستم حمایتی قوی داشته باشیم و با انتخاب روش‌های سالم زندگی به کاهش نیاز به دارو کمک کنیم. مهم است که به طرح درمانی پایبند باشیم و با دکتر در زمینه اتفاقات زندگی در ارتباط باشیم.

بهبود اختلال دوقطبی یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ مانند حالت‌های نوسانی اختلال دوقطبی، درمان هم فراز و نشیب دارد. یافتن درمان درست زمان می‌برد و شکست‌ها اتفاق می‌افتد؛ اما با مدیریت دقیق و الزام به بهتر شدن، می‌توانید علائم را تحت کنترل بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید.

به دست آوردن تشخیص درست

  • به دست آوردن تشخیص درست، نخستین گام در درمان اختلال دوقطبی است و کار آسانی نیست.
  • حالت‌های نوسانی اختلال دوقطبی مانند افسردگی شدید، ADHD، اختلال شخصیتی مرزی به سختی می‌تواند از یکدیگر تشخیص داده شود.
  • برای بسیاری از افراد با اختلال دوقطبی، بیماری زمان بر است و قبل از اینکه مشکل به درستی شناسایی و درمان شود تعداد زیادی دکتر ملاقات می‌کنند.
  • تشخیص اختلال دوقطبی می‌تواند حتی برای حرفه‌ای‌های آموزش دیده هم مشکل باشد، بنابراین بهتر است به جای دکتر خانوادگی یا نوع دیگری از طبیب، به یک روانپزشک با تجربه برای درمان اختلال دوقطبی مراجعه کنید.

گزینه‌های درمان اختلال دو قطبی

1-درمان جامع برای اختلال دوقطبی

2- درمان برای اختلال دوقطبی با تجویز دارو

3- درمان رفتار -شناختی

4- درمان ریتم اجتماعی و درونگرایی

5- درمان متمرکز بر خانواده

6- درمان‌های مکمل برای اختلال دوقطبی

...

توضیحات بیشتر را با کلیک بر روی لینک اصلی زیر بخوانید:

درمان بیماری اختلال دوقطبی بدون دارو

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

سردرد جزیی تا میگرن های ضعیف می تواند شما را از انجام کارهای تان بازدارد. سردرد تنشی باعث فشار و درد می شود به طوری که احساس می کند کسی جمجمه تان را خرد می کند. سردرد سینوسی هم ممکن است با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا همراه باشد. در این مطلب تنها 5 دمنوشی که از نظر علمی برای درمان سردرد و میگرن مفید تشخیص داده شده اند را به شما معرفی می کنیم.

1- دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل را می توان با استفاده از ریشه تازه یا خشک شده گیاه زنجبیل درست کرد. پودر زنجبیل نیز برای دم کردن مناسب است و به کاهش علائم سردرد کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است، تنش و درد ناشی از التهاب را کاهش می دهد. زنجبیل همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به حذف رادیکال های آزاد و سموم کمک می کند و ممکن است باعث بازگشت سردرد شود.

خواص ضد التهابی برای کاهش التهاب، مشابه مسکن ها عمل می کنند. با کاهش التهاب، ترکیبات زنجبیل به منظور باز کردن عروق خونی و افزایش گردش خون کار می کنند. کاهش التهاب سبب کاهش احساس خفقان و کوبیدن درد می شود.

در تحقیقات فیتوتراپی (گیاه درمانی) نشان داده شدکه ممکن است زنجبیل در درمان میگرن رایج همانند سوماتریپتان، دارویی متداول که برای سردرد میگرنی تجویز می شود، عمل می کند. این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو کور بر روی 100 بیمار مبتلا به میگرن حاد با اورا بود. نتایج نشان داد که بیماران دو ساعت پس از مصرف زنجبیل یا سوماتریپتان، علائم میگرن شان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

...

جهت آشنایی با سایر دمنوش های مشابه بر روی لینک زیر کلیک کنید:

5 تا از بهترین دمنوش ها برای درمان سردرد و میگرن

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

این مطلب به شما کمک می کند تا بیماری پارکینسون را بهتر بشناسید و مکمل های طبیعی برای درمان آنرا اصولی تر بکار بگیرید. هنگامی که شما یا یکی از اطرافیان به پارکینسون مبتلا می شود، به هر روش ممکن برای درمان آن اقدام می کنید و از بدتر شدن آن جلوگیری می کنید. از آنجا که درمان خاص و ثابتی وجود ندارد، ممکن است تصمیم به استفاده از ویتامین ها و مکمل ها بگیرید. در ادامه با 5 مکمل عالی برای بیماری پارکینسون آشنا می شوید. این مقاله بر اساس نتایج جدیدترین تحقیقات پزشکان سراسر دنیا تهیه و تنظیم گردیده است.

پارکینسون (PD) چیست؟

  • پارکینسون یک اختلال مزمن و پیشرونده حرکتی عصبی است.
  • معمولاً افراد 55 تا 75 ساله را مبتلا می کند، اگرچه ممکن است افراد جوان تر را نیز درگیر نماید.
  • این بیماری یک اختلال عصبی است که حرکت و کنترل ماهیچه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • این بیماری در طی زمان به تدریج بدتر می شود.
  • دلیل اصلی این بیماری هنوز ناشناخته می باشد.
  • همچنین برای این وضعیت پزشکی درمانی وجود ندارد، اما گزینه های چندگانه درمانی موجود می باشند که می توانند علائم را کنترل کنند.
  • بیماری پارکینسون به مرگ یا عملکرد بد سلول های مغزی به نام سلول های عصبی یا نورون ها مرتبط است.

بیماری پارکینسون در ابتدا نورون ها را در بخشی از مغز به نام توده سیاه تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از این نورون های در حال مرگ دوپامین تولید می کنند که ماده ای شیمیایی است برای ارسال پیام به بخش های مشخصی از مغز که مسئول کنترل و هماهنگی حرکات می باشند. در حالیکه بیماری پیشرفت می کند، مقدار دوپامین در مغز شروع به کم شدن کرده و باعث می شود فرد قادر به کنترل حرکات طبیعی خود نباشد.

neurons-.jpg

...

ادامه متن را با کلیک بر روی لینک اصلی زیر بخوانید:

5 مکمل عالی برای پیشگیری و بهبود بیماری پارکینسون کدامند؟

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

بیماری آلزایمر یک اختلال برگشت ناپذیر و پیشرونده مغز است که به آرامی، حافظه و مهارت تفکر را نابود می کند و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از فرد می گیرد. در بیشتر افراد مبتلا به آلزایمر علائم ابتدا در اواسط دهه 60 ظاهر می شوند، اما در برخی افراد ممکن است در سنین کمتر رخ دهد. بدون شک برای پیشگیری از آلزایمر، تغذیه خوب به شما کمک می کند اما هیچ ویتامین یا مکمل هایی برای متوقف کردن آلزایمر وجود ندارد. غذاهایی که می خورید برای سلامت مغزتان مهم است و بهترین راه برای دریافت مواد مغذی بشمار می روند. اگر میخواهید مکملها را امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که آنها احتمالا عوارض جانبی نداشته و یا مشکلی با سایر داروهای مصرفی شما ندارند. ادامه متن را بخوانید تا با مکملهای طبیعی برای کاهش خطر آلزایمر آشنا شوید.

فوائد سلامتی اسید چرب امگا 3

آلزایمر.jpg

اسید چرب امگا 3 به شکلهای مختلفی یافت می شوند، اما مهم ترین آنها EPA و DHA نامیده می شوند. این اسیدهای چرب می توانند به روش های مختلفی به سلامتی افراد کمک کنند و دارای فوائد بیشماری می باشند.

در مطالعات بیشماری دیده شده مصرف دوزهای مشخصی از اسید چرب امگا 3 می توانند تأثیر خوش بینانه ای بر پیشگیری از زوال حافظه داشته باشند. در مطالعات اولیه مشاهده شد که این نوع از اسیدها در مغز یافت می شوند و با عملکرد بهتر حافظه و امید به زندگی طولانی تر، در ارتباط می باشند.

بدن خود به تنهایی قادر به ساختن این اسیدها نمیباشد و به دریافت آنها از منابع خوراکی مختلف وابسته است. امگا 3 همچنین برای افراد مبتلا به کلسترول بالاتر، اضطراب یا افسردگی، دیابت و مشکلات پوستی بسیار مفید است. این اسیدهای چرب فرآورده های ضد التهابی هستند که برای مراقبت پیشگیرانه مفید می باشند.

1-افزایش غذاهای دریایی برای ذهن سالم تر

ماهی های خال مخالی (نوعی ماهی سوف)، سالمون، ساردین، تن و برخی از انواع قزل آلا انتخاب هایی هستند که افراد باید آنها را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرند. البته سالمون و تن محبوب ترین می باشند. سالمون غنی از امگا 3، حدود 55% مصرف روزانه این اسیدچرب را دارا می باشد. افرادی که به دنبال ویتامین B12، بیوتن، پتاسیم و پروتئین می باشند، از فوائد سلامتی این ماهی ها شگفت زده خواهند شد.

...

اطلاعات بیشتر را در لینک اصلی زیر بخوانید:

7 ماده غذایی که خطر آلزایمر را کاهش می دهند

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

خوردن غذاهای مغذی خاص موجب رشد مغز کودک و بهبود عملکرد، حافظه و تمرکز مغز شود. یک رژیم سالم و متعادل، برای مغز نیز مفید است. غذاهای مناسب می توانند عملکرد مغز، حافظه و تمرکز را بهبود بخشد؛ مانند بدن، مغز مواد مغذی را از غذا جذب می کند و این 10 غذایی که در زیر معرفی می شود می تواند به کودکان کمک کند تا توانایی های مغز خود را تقویت کنند.

1-ماهی سالامون

Seared-Salmon-11.jpg

ماهی های آزاد منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ماهی های چرب مانند سالمون منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای رشد و عملکرد مغز مورد نیاز است. مصرف کافی این اسیدهای چرب می تواند به بچه ها کمک کند تا مهارت های ذهنی خود را بهبود بخشند. ساندویچ های ماهی قزل آلا یا سالامون و نان گندم، یک جایگزین سالم برای ماهی تن است.

2- تخم مرغ

زرده تخم مرغ کولین دارد که به توسعه حافظه کمک می کند. تخم مرغ منبع خوب پروتئین است و زرده آن دارای کولین و مواد مغذی مهم برای توسعه حافظه است.

3- کره بادام زمینی

بادام زمینی منبع خوب ویتامین E است. بچه ها کره بادام زمینی را دوست دارند و این چیز خوبی است؛ این میان وعده سالم حاوی ویتامین E و آنتی اکسیدان است که غشاهای عصبی را محافظت می کند. همچنین دارای تیامین است که برای مغز مناسب است و گلوکز نیز دارد که منبع انرژی می باشد.

...

جهت آشنایی با سایر خوراکی های مشابه به لینک اصلی زیر رجوع نمایید:

بهترین غذاها، بایدها و نبایدهای غذایی برای تقویت هوش کودکان

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

هنگامی که خون کافی به مغزی نرسد، سکته مغزی روی میدهد. علائم سکته مغزی (به عنوان مثال، از دست دادن عملکرد دست یا پا یا عدم توانایی صحبت کردن درست)، یک موقعیت اورژانسی پزشکی است؛ چرا که بدون درمان سریع، سلولهای مغزی محروم از خون به سرعت آسیب می بینند یا می میرند و باعث آسیب مغزی، معلولیت شدید یا مرگ می شود.

سکتÙ?.jpg

علائم سکته مغزی

علائم اولیه سکته مغزی ممکن است بصورت ناخودآگاه در فرد رخ دهد. این علائم سکته عبارتند از:

  • مشکل صحبت کردن
  • عدم درک محیط یا سردرگمی
  • کاهش قدرت عضلانی، به ویژه در یک طرف بدن
  • مشکل بی حسی، به ویژه در یک طرف بدن
  • سردرد شدید
  • تغییر بینایی (در یک یا هر دو چشم)
  • مشکل بلع
  • افتادگی چهره در یک طرف

تست F.A.S.T. در سال 1998 برای کمک به کارکنان آمبولانس در انگلستان برای تشخیص سریع سکته مغزی طراحی گردید. اصول این تست در نظر گرفتن شایع ترین نشانه های سکته مغزی است و برای کمک به سرعت ارزیابی سکته مغزی با نیاز به آموزش بسیار کم طراحی شده است.

  • F به معنی چهره است اگر یک طرف چهره افتاده شود، نشانه سکته است.
  • A به معنی بازوها – اگر فرد نمی تواند هر دو دست را بالا نگه دارد، این یکی دیگر از علائم سکته مغزی است.
  • S معنی صحبت کردن است، ادای کلمات سنگین و عدم توانایی بیان جملات ساده یکی دیگر از علائم سکته مغزی است.
  • T به معنی زمان، اگر حتی یکی از علائم FAS مثبت است، بسرعت بیمار باید به اورژانس منتقل شود.
  • همچنینT به معنای لخته شدن خون به علت گذر زمان است.

سکته مغزی یکی از علل اصلی ناتوانی در درازمدت در افراد است. برای بسیاری از بیماران، محدودیت زمانی برای تشخیص و درمان معمولا 3 ساعت است (بعضی از پزشکان می گویند کمی طولانی تر است). در برخی از بیماران، از داروهای ضد انعقاد ممکن است برای حل شدن لخته و بازگرداندن جریان خون استفاده شود. همه بیماران برای این روش درمان واجد شرایط نیستند. همچنین برخی خطرات مانند خونریزی مرتبط با این درمان وجود دارد که ممکن است باعث مشکلات بیشتر شود.

...

برای مطالعه ادامه متن بر روی لینک اصلی زیر کلیک کنید:

سکته مغزی، دلایل، نشانه ها، نکات مهم برای بهبود و ...

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

آیا علاقه تان را نسبت به انجام فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت میبردید، از دست داده اید؟ آیا با احساس نا امیدی و ناتوانی دست و پنجه نرم میکنید؟ آیا فکر میکنید که هر روز کار ها سخت تر میشوند؟ پس اگر این طور است، بدانید که تنها نیستید. افسردگی میتواند با توجه به پیش زمینه و دستاوردهایی که در زندگی داشته ایم و در هر سنی برای هر کدام از ما رخ دهد. اما افسردگی بخش اجتناب ناپذیر پیری است. با حمایت، درمان و راهکارهایی برای کمک به خود، میتوانید حالتان را بهتر کنید، با تغییرات زندگی سازگار شوید و سالهای آخر عمرتان را در سلامتی، شادی و کامیابی بگذرانید.

اÙ?سردگÛ? در Ù¾Û?رÛ?

آیا فردی مسن و دچار افسردگی هستید؟

افسردگی یک مشکل شایع در میان افراد مسن است. علائم افسردگی میتواند روی هر جنبه ای از زندگیتان تاثیر بگذارد و انرژی، اشتها، خواب، علاقه به کار، تفریح و روابطتان را تحت تاثیر قرار دهد.

متاسفانه، بسیاری از افراد مسن علائم افسردگی را تشخیص نمیدهند و گامی برای کمک به آنچه نیاز دارند بر نمیدارند. دلایل زیادی وجود دارد که افسردگی سالمندان اغلب نادیده گرفته میشود:

  • ممکن است فکر کنید شما حق دارید نا امید باشید و افسردگی بخشی از روند پیری است.
  • ممکن است با توجه به ناتوانیتان منزوی شوید که این به خودی خود میتواند منجر به بروز افسردگی شود.
  • ممکن است متوجه نشوید که بیماری های جسمی تان از علائم افسردگی است.
  • ممکن است تمایلی به صحبت درباره احساساتتان یا درخواست کمک از دیگران نداشته باشید.

در هر سنی میتوانید احساس خوبی داشته باشید

افسردگی نشانه ضعف یا یک عیب ظاهری نیست. برای هر کسی در هر سنی رخ میدهد و مهم نیست سابقه یا دستاوردهایتان در طول زندگی چه بوده باشد. با این که تغییرات زندگی مثل بازنشستگی، مرگ عزیزان و از دست دادن سلامتی میتواند باعث افسردگی شود، آنها نباید شما را نا امید کنند. مهم نیست در طول زندگی با چه چالش هایی مواجه بوده اید، راه هایی وجود دارند که به وسیله آنها میتوانید یک بار دیگر احساس خوشحالی و امیدواری کنید و از سالهای طلایی عمرتان لذت ببرید.

سالمند افسرده ممکن است احساس غم نداشته باشد

با اینکه به نظر میرسد افسردگی و اندوه دو یار جدا نشدنی هستند، اما بسیاری از سالمندان افسرده ادعا میکنند که به هیچ وجه احساس غم و اندوه ندارند. ممکن است در عوض از انگیزه پایین، نداشتن انرژی یا مشکلات فیزیکی شکایت داشته باشند. در واقع، بیماری های جسمی نظیر درد مفاصل یا سر درد های شدید اغلب علائم غالب افسردگی در افراد مسن هستند.

علل افسردگی در سالمندان

...

ادامه توضیحات را در لینک اصلی زیر بخوانید:

افسردگی در افراد مسن، بهترین درمان ها و نکات مهم 

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) یک پزشک با آموزش تخصصی در تشخیص و درمان بیماری های مغز، نخاع، اعصاب محیطی و عضلات است. اغلب اوقات بیمارانی که علائم بیماری عصبی دارند، به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده میشوند. پزشک عمومی بعد از سپری کردن 4 سال دوره رزیدنتی در تخصص بیماریهای مغز و اعصاب به نورولوژیست منسوب می گردد و پس از آن با گذراندن دوره های تکمیلی فوق تخصصی مغز و اعصاب در رشته های مربوطه به صورت فوق تخصصی به درمان بیماران مبتلا به بیماریهای مغز و اعصاب می پردازد. طبق آمار حدود 16،000 متخصص مغز و اعصاب در ایالات متحده وجود دارد. نورولوژیستها جراح نیستند. کسانی که عمل جراحی را انجام می دهند، جراحان مغز و اعصاب نامیده می شوند و آنها به جای طب داخلی بیشتر جراحی میکنند.

عصب Ø´Ù?اسÛ?

تخصص

یک متخصص مغز و اعصاب اغلب بیماران زیر را درمان می کند:

  • سکته مغزی: بیمارانی که عوامل خطر سکته ی مغزی دارند، سکته بدون علت مشخص دارند، سکته مغزی مجدد یا اثرات غیر معمول سکته مغزی دارند باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند.
  • ترومای عصبی: آسیب مغزی زمانی ست که یک ضربه ی ناگهانی، خارجی یا فیزیکی به مغز آسیب می رساند.
  • تومور سیستم عصبی: 130 نوع تومور مغزی مختلف وجود دارد.
  • عفونت سیستم عصبی: این شامل مننژیت، التهاب مایعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است، آنسفالیت و التهاب مغز است.
  • بیماری های خود ایمنی: افرادی که مبتلا به بیماریهای خود ایمنی هستند که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد، مانند مولتیپل اسکلروز، ممکن است به یک متخصص مغز و اعصاب نیاز داشته باشند.
  • تشنج و اختلالات تشنج: فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز می تواند باعث تشنج شود. صرع یک ??بیماری است که در آن فرد تشنج های مکرر دارد. تشخیص و درمان این اختلالات اغلب نیاز به مشاوره با متخصص مغز و اعصاب دارد.
  • اختلالات حرکتی: این شامل بیماریهایی مانند پارکینسون و همچنین مشکلات حرکتی، از جمله لرزش، سفتی، حرکات ناخواسته یا راه رفتن سخت است.
  • اختلالات عصبی عضلانی: بیماریهایی مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا بیماری لوگهریک (amyotrophic lateral sclerosis یا ALS) بر روی عصبهایی اثر میگذارد که عضلات ارادی را کنترل میکند.
  • سردرد: دو نوع معمول سردرد در ارتباط با متخصصان مغز و اعصاب عبارتند از میگرن و سردرد تنشی.
  • دمانس: دمانس یا زوال عقل یک اصطلاح برای انواع مختلف اختلالات شناختی، از جمله بیماری آلزایمر است.
  • اختلالات خواب: نارکولپسی (حمله های خواب در ساعات بیداری) نوعی اختلال عصبی است.
  • نوروپاتی محیطی: نوروپاتی محیطی (التهاب چندین عصب محیطی مختلف) به بیماریهای مختلفی که شامل آسیب به سیستم عصبی محیطی است اطلاق میشود. شبکه ارتباطی گسترده است که سیگنال هایی را بین سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و تمام قسمت های دیگر بدن وارد می کند.

...

برای مطالعه ادامه متن به لینک اصلی زیر رجوع نمایید:

نورولوژی (عصب شناسی) چیست؟

  • هستی امیدی
  • ۰
  • ۰

یکی از چیزهای ترسناکی که در مورد افراد خجالتی وجود دارد این است که دیگران را پس می زنند و با وجود اینکه تنهایی را ترجیح می دهند اما به نظر می رسد نیروی محرک تنهایی به آنها فشار می آورد. یافته های جدید متخصصان و روانشناسان به کمک ما آوده تا در این مطلب چند نکته آموزنده در زمینه راهنمایی برای آدمهای خجالتی و نحوه برقراری ارتباط دوستانه با دیگران ارائه دهیم.

مواجهه با احساس شرم و تنهایی

انسان موجودی اجتماعی است. وجود روابط اجتماعی و ارتباطات دوستانه باعث شادی ما می‌شود. با این وجود برخی از انسان‌ها نسبت به محیط اطرافشان احساس شرم دارند و نمی‌توانند بخوبی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. این امر میتواند موقعیت اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار داده و فرد روابطش را با اطرافیانش از دست دهد و به مرور زمان دچار انزوا شود. تنهایی یک شرایط رایج و معمول است که ممکن است برای هر فردی و در هر سنی اتفاق بیفتد. نیازی به احساس شرم نیست. گاهی اوقات این تنهایی ناشی از یک عامل بیرونی است: مثلا اینکه به یک محله جدید نقل مکان کرده‌اید. در این موارد به راحتی می‌توانید با افراد جدیدی آشنا شوید و ارتباط دوستانه برقرار کنید.

شرÙ?-Ù?-تÙ?Ù?اÛ?Û?.jpg

علایم احساس شرم

  • از این که در اجتماع یک فرد احمق به نظر برسید هراس دارید.
  • نسبت به آنچه دیگران درباره شما فکر می‌کنند اهمیت بسیار زیادی می‌دهید.
  • از حضور در اجتماع پرهیز می‌کنید.
  • هنگامیکه فردی از شما دوری می‌کند تصور می‌کنید که شما مقصر هستید.
  • بعد از حضور در اجتماع احساس بدی نسبت به خود دارید.

یاد بگیرید که خودتان را بپذیرید

به یاد داشته باشید که هیچگاه اطرافیانتان هر کلمه و رفتار شما را زیر ذره بین قضاوت قرار نخواهند داد و نیازی نیست که همواره نگران تصورات دیگران نسبت به خودتان باشید.

خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید. نیاز نیست فرد فوق‌العاده‌ای باشید. گاهی اوقات وجود نقاط ضعف می‌تواند باعث نزدیکی شما به دیگران شود. اگر بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را به صورت همزمان بپذیرید احتمالا توسط اطرافیانتان بصورت بهتری پذیرفته خواهید شد.

خود را بخاطر اشتباه کردن سرزنش نکنید. هر انسانی ممکن است خطا کند. هنگام اشتباه کردن خود را سرزنش کنید، به دنبال یافتن علت این اشتباه باشید و تلاش کنید بار دیگر این اشتباه از شما سر نزند.

هیچگاه درباره خودتان افکار منفی نداشته باشید مثلا اینکه با خود فکر کنید فرد احمقی هستید و یا اینکه باید این کار را انجام دهید و یا اینکه اینکار را انجام ندهید.

...

توضیحات بیشتر را در لینک اصلی زیر بخوانید:

راهنمایی برای آدمهای خجالتی: چطور با دیگران دوست شویم؟

  • هستی امیدی